HÅLLBARHET PÅ TROSSA

Vårt viktigaste bidrag till en hållbar utveckling är genom de projekt vi genomför tillsammans med våra uppdragsgivare. Vi strävar alltid efter faktiska förbättringar ur ett hållbarhetsperspektiv och utvärderar detta löpande, både genom projektutvärderingar med kunderna och internt. 

 

Vi tror på det vi gör. På samma sätt som vi ser hållbarhet som framgångsrecept för våra kunder, vill vi utveckla vår egen verksamhet i en hållbar riktning. Den gemensamma drivkraften för oss på Trossa är ett stort engagemang för samhällsfrågor och miljö. Det är självklart för oss att försöka leva som vi lär.

Planeten

På Trossa gör vi vad vi kan för att minska vår miljöpåverkan. Våra viktigaste miljöaspekter är användning av el och värme till kontoret, tjänsteresor, tjänstepensioner samt användning av dagligvaror och förbrukningsmaterial. Klimat- och resurseffektivitet är ett genomgående tänk för oss. 

 

Några exempel på vad vi gör:

Vi

  • åker kollektivt. Alla medarbetare har SL-kort. Vi har även en tjänstecykel.
  • väljer tåg vid längre resor. Flyg endast i undantagsfall och då krävs företagsbeslut. Vi klimat-kompenserar för våra resor.
  • väljer el märkt med Bra Miljöval och Svanenmärkt städning
  • väljer ekologiskt till kontorsskafferiet
  • blandar gamla och nya kontorsmöbler. 
  • källsorterar noga
  • ställer miljö- och hållbarhetskrav på våra tjänstepensioner 

Människorna

Det vi erbjuder våra kunder är vår kompetens, kreativitet och förmåga att inspirera och leverera. Medarbetare som mår bra, utvecklas och känner sig delaktiga är en förutsättning för en framgångsrik verksamhet. Vi är också beroende av goda relationer med samarbetspartners och andra som berörs av det vi gör.

Några exempel på vad vi gör:
Vi

  • har en platt organisation – vi diskuterar oss gemensamt fram till många viktiga beslut.
  • flexibla och sunda arbetstider. Möjlighet att jobba hemifrån underlättar vardagslivet.
  • äter fredagsfrukost tillsammans för att umgås och samla upp tankar och idéer.
  • erbjuder schyssta anställnings-villkor med tjänstepension, försäkring, friskvårdsbidrag och rikskuponger för alla
  • skrattar mycket. Diskuterar och reflekterar över stort och smått.

Affärerna

En stabil ekonomi är grunden för att vi ska kunna fortsätta arbeta för en hållbar utveckling tillsammans med våra kunder. En förutsättning för detta är att alltid leverera projekt med hög kvalitet och hela tiden fortsätta utveckla våra tjänster och arbetssätt.

 

Några exempel på vad vi gör:
Vi

  • utvärderar löpande vårt arbete genom projektutvärderingar med kund och intern kvalitetssäkring. 
  • är noga och transparenta med
    tidredovisning och prissättning.
  • delar med oss av vår kunskap, som föredragshållare och genom medverkan i forum för olika sakfrågor.
  • har en vinstdelningsmodell där överskottet fördelas mellan verksamhetsutveckling, medarbetare och delägare.
  • för en levande diskussion om värderingar, vilka vi är och vill vara som konsulter och företag. 

 

 

Sånt vi kan bli bättre på

- mäta och följa upp våra egna hållbarhetsmål.

 

- öka mångfalden i arbetsstyrkan, särskilt när det gäller könsfördelning och etnicitet. 

 

- stänga av skärmar och tangentbord när dagen är slut.

Så här hanterar vi personuppgifter

Alla ska känna sig trygga när de lämnar över personuppgifter till oss. Trossa följer lagar för att skydda den personliga integriteten och interna regler för den praktiska hanteringen.Trossa behandlar personuppgifter (bl.a kontaktuppgifter som namn, adress, telefonnummer, e-postadress samt uppgifter om avdelningstillhörighet och befattning) endast för särskilda och uttryckligt angivna ändamål dvs. för att kunna fullgöra avtalet med kunder, för att kunna utföra något som uppdragsgivaren har begärt eller i syftet av personaladministration. Uppgifterna kommer endast att behandlas som överenskommit med kunden/medarbetaren och endast av oss inom företaget. Känsliga personuppgifter sparas ej om sådana inte krävs för att kunna fullgöra avtalet och utan att få samtycke från de berörda personerna.

Trossa raderar eller återlämnar alla personuppgifter till kunden, förutom de uppgifterna som enbart används för normal kundadministration, senast efter ett år efter att uppdraget är avslutat och alla fakturor är helt betalda. Personuppgifter av medarbetarna rensas när anställningsförfarandet har avslutats.

Trossa kan använda personuppgifter för att informera om seminarier och andra event och nyhetsbrev till kunder/tidigare kunder som företaget har eller hade ett etablerat kundförhållande med. Mottagaren har alltid möjlighet att enkelt meddela Trossa om att hen vill bli borttagen från framtida utskickslistor. De uppgifter som Trossa sparar behandlas på ett betryggande sätt. Vi har tagit säkerhetsåtgärder med beaktande av vad som är lämpligt i förhållande till personuppgifternas karaktär och känslighet. Om Trossa får vetskap om en personuppgiftsincident uderrättas kund eller annan berörd person utan onödigt dröjsmål.